Followers

Hanya Setitik Daripada Lautan Ilmu Tuhan

Sesusah manapun menuntut ilmu, saya yakin medan ilmu yang ada hari ini tidak sepayah perjuangan alim ulama yang silam. Kisah Imam Bukhari, Imam Syafie, Imam Ahmad bahkan ramai lagi berjuang memang tiada tandingannya dengan penuntut-penuntut ilmu hari ini. Mereka sanggup merantau ribuan batu untuk menadah walaupun setitis ilmu. Begitu kuat semangat mereka, begitu tinggi disiplin mereka sehingga kualiti dan kuantiti ilmu yang mereka capai tidak dapat ditandingi oleh generasi hari ini.

Rasulullah pernah berpesan: “ambillah hikmah walau darimana sekalipun ia keluar”


Ilmu itu seperti air, di mana-mana pun kita berada, dia tetap ada. Di padang pasir, koreklah pasir kalau tidak percaya. Di atas pokok, takirlah dahannya pasti ada saja cecair yang mengalir. Dimusim kemarau, peluh tetap mengalir walaupun sedikit. Dimana jua, ia pasti ada.


Analoginya kita nak kaitkan di sini, walau dimana kaki kita berpijak, carilah hikmah di situ walaupun sedikit. Belajarlah daripada siapa sahaja yang ada, bahkan haiwan juga tidak mustahil untuk menjadi guru kita. Ingatkah kita kisah Habil dan Qabil?



Mungkin kanak-kanak boleh menjadi guru kepada orang yang sudah tua. Ingin saya cerita, ada seorang budak yang masih lagi kecil,mentah, mungkin tidak mencapai lagi alam persekolahan. Si ghulam ini setiap hari akan mengikut ayahnya yang mengembala kambing di sebuah ladang, belakang rumahnya. Oleh kerana hari-hari dia berhadapan dengan kambing, hidup kambing itu telah menjadi sebati dalam kehidupannya. Lapar kenyang kambing semua dia tahu bahkan jantan betina jangan ditanya, semua jawapan ada dalam kepalanya.


Sehinggalah tiba suatu hari, seorang pak cik yang sudah berumur datang untuk membeli kambing peliharaan bapanya itu. Sambil menjenguk, si ghulam inilah yang akan menunjukkan kambing mana yang selayaknya dan baik untuk dibeli. Bahkan pak cik itu pula yang bertanya kepada si ghulam ini, “kambing ini sudah boleh menyusukan anak ke belom?” lalu di jawabnya si ghulam itu dengan mudah sahaja.



Pak cik itu bertanya lagi “apakah makanan khas yang sesuai untuk kambing ni membesar dengan sihat tanpa penyakit?” lantas si ghulam itu menjawab tanpa berfikir panjang.


Lihat di sini, pak cik itu secara tidak langsung telah belajar sedikit ilmu dengan si ghulam itu tadi. Walaupun secara tidak formal, namun ilmu itu tetap berharga, sangat berguna untuk dia belajar menternak kambingnya. Mungkin aplikasinya boleh terjadi dalam perkara yang lebih besar kerana jalan kehidupan manusia itu berbeza-beza. Ini bermakna, guru memang tidak mengenal usia walaupun pulahan tahun umur berbeza.



Seorang doktor pakar(specialist), mungkin ada perkara yang dia belajar secara langsung atau tidak langsung daripada doctor biasa(medical officer). Mungkin disebabkan tempat belajar dulu tidak sama, pengalaman pasti berbeza juga. Apa-apa pun, setiap ilmu itu ada nilai dan hikmahnya.


Di sini sesuai dikaitkan dengan sabda baginda yang bermaksud:

“janganlah orang yang alim itu menyembunyikan ilmunya dan janganlah pula orang yang jahil itu menyembunyikan akan kejahilannya”.


Nabi Muhammad gedung ilmu dan Saidina Ali itu pintunya, barangsiapa yang ingin masuk ke dalam gedung, maka masuklah melalui Ali. Saidina Ali karramallahuwajhah memang seorang cendekiawan di zaman baginda dahulu. Beliau seorang khalifah yang sangat cerdik dan pintar. Di sinilah kelebihan beliau berbanding khalifah-khalifah ar-rasyidin yang lain. Hal ini menunjukkan tahap penguasaan ilmu manusia itu berbeza.


Hari ini kita mungkin seorang yang pakar tentang tubuh badan manusia, menjadi sumber rujukan masyarakat dalam masalah kesihatan fizikal. Suatu hari, kita pula akan berjumpa dengan seorang yang arif tentang tubuh badan binatang, tumbuhan dan seumpamanya. Ketika itu ilmu kita diam, tidak terkata apa-apa.


Adab seorang penuntut ilmu supaya tidak bersikap ego untuk menerima sebarang ilmu yang ada. Seperti tadi, seorang pak cik yang belajar dengan seorang kanak-kanak, anak seorang pengembala yang masih belum mengenal ABC menerima dan memahami satu hakikat kebenaran yang ditunjukkan oleh kanak-kanak itu.


Teringat saya kata-kata yang pernah diungkapkan oleh Saidina Ali,

“barangsiapa yang mengajar aku walaupun satu huruf, aku sanggup menjadi hamba kepadanya”


Hamba di sini bukanlah bererti hamba kepada Tuhan, sebaliknya dimaksudkan betapa Saidina Ali menghormati orang yang mengajar sehingga sanggup melakukan kehendaknya sebagai budi yang diterima. Beginilah, apabila kita mengenal ilmu, kualiti dan kuantitinya, pasti manusia tidak akan merasa puas untuk terus mencedok ilmu yang diibaratkan hanya setitisa daripada lautan ilmu Tuhan.

“Allah mengangkat darjat orang yang beriman antara kamu dan juga orang yang menuntut ilmu itu beberapa darjat” (surah al-mujadalah:11)


Semoga dikesempatan dalam kehidupan ini, Allah sentiasa memudahkan kita untuk menerima dan memnyebarkan segala ilmu yang ada agar terlepas daripada kejahilan dunia mahupun akhirat.

“barangsiapa yang menginginkan dunia, hendaklah dengan ilmu. Barangsiapa yang inginkan akhirat, hendaklah dengan ilmu. Dan barangsiapa yang inginkan kedua-duanya sekali, hendaklah dengan ilmu” (al-Ghazali)



::Sekiranya manusia itu tahu betapa bahayanya kejahilan, pasti mereka akan berebut untuk mencapai kejayaan walaupun terpaksa merangkak di tengah padang pasir yang kepanasan::

takicadiz  – (March 5, 2022 at 2:12 AM)  

Pottery glass - Tile Art - TITORE ART - TITORIAN TOTO
Pottery glass - Tile Art is titanium nipple rings a unique citizen eco drive titanium watch ceramic titanium ring tile art titanium granite that can be placed titanium wedding rings on clay tiles. The Tile Art features a special surface for a very

Post a Comment

Semarak Perjuangan...

PERUBATAN Caw. Iskandariah

PERUBATAN Caw. Iskandariah
Laman Rasmi PERUBATAN Cawangan Iskandariah

Forum Perbincangan PCI

Forum Perbincangan PCI
Forum Perbincangan PERUBATAN Cawangan Iskandariah

Keluarga Penuntut Terengganu

Keluarga Penuntut Terengganu
Laman Rasmi Keluarga Penuntut-Penuntut Terengganu Mesir (KPT)

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP