Followers

Tamadun Islam Terus Pesat

Dalam bidang sejarah, orang islam zaman suatu ketika dahulu sangat peka dengan sirah mahupun juga sejarah yang tercatat pada zaman jahiliyah lagi. Mereka banyak mempelajari apa yang terkandung dan natijah daripada sejarah-sejarah ini untuk menjadi tonggak perjalanan mereka daripada sebarang cabaran dan kemungkinan. Sesungguhnya ilmu sejarah tidak boleh disangkal kepentingannya kerana sememangnya ia membawa 1001 pengajaran dan iktibar yang penting dan luas untuk dipraktikkan pada masa sekarang mahupun akan datang.

Seorang penulis eropah pernah mengatakan bahawa pakar-pakar sejarah islam berjaya mengatasi ahli-ahli sejarah yang lain. Mereka mampu menggabungkan ilmu-ilmu alam dan sejarah dengan ikatan yang erat. Pengiktifaran ini merupakan satu kebesaran buat pengkaji ilmu-ilmu islam sekaligus menzahirkan kehebatan ilmu islam bukan sekadar berkisar dalam skop agama dan dakwah semata-mata. Maka tidak hairanlah Ibnu Khaldun juga bergelar seorang tokoh yang hebat dalam mengkaji ilmu sejarah islam ini.



Daripada ilmu sejarah inilah, ummat islam pada hari ini perlu berasa bersyukur kerana menerima manfaat yang amat banyak daripada catatan pangkaji-pengkaji dan ulama’ terdahulu. Tanpa bidang sejarah ini, mana mungkin kita pada hari ini mampu mengenal tokoh-tokoh agama yang bertungkus lumus menghias agama Allah ini dengan ketamadunan yang cantik dan tersusun rapi.




Qal'ah Sultan Salahuddin Di Iskandariah

Bukan sekadar ilmu sejarah, bahkan tercatat juga perkembangan yang pesat dalam banyak lagi cabang ilmu dalam rekod ketamadunan islam suatu ketika dahulu. Bahkan, Iskandariah juga telah menjadi pusat atau markaz kebudayaan Yunani dalam usaha untuk mengukuhkan dan memartabatkan semula ketamadunan islam. Dalam ilmu perubatan, pemerintahan kerajaan Umawi telah banyak menyusun buku-buku yang telah diterjemahkan daripada bahasa Yunani kepada bahasa Arab. Kemudian usaha untuk menghimpun ilmu-ilmu ini digiatkan lagi pada zaman pemerintahan Khalifah Abassiah. Sememangnya ilmuan-ilmuan arab tidak teragak-agak untuk menimba ilmu daripada semua tamadun yang mereka temui. Inilah sebahagian daripada pencetus kemajuan tamadun islam sehingga menjadi suatu tamadun yang tersohor ketika itu.



Jika disingkapkan lagi perjalanan sejarah islam, sudah tentu akan menjadi terlalu panjang memandangkan zaman pemerintahan khalifah islamiyah suatu ketika dahulu telah berjaya menunjukkan kegemilangan islam sehingga menggerunkan ketamadunan Barat. Hakikatnya, empayar Uthmaniyah sendiri telah berjaya melahirkan tokoh pemimpin agung seperti Sultan Muhammad al-Fatih. Pada tahun 1453 M, beliau berjaya menakluki Kota Constantinople bersama-sama dengan 150 000 orang tentera. Ketika itu, beliau hanya berumur 21 tahun tetapi telah mampu menakluk Constantinople bahkan beliau telah menggunakan teknologi senjata yang belum pernah lagi digunakan oleh orang lain ketika itu. Sehingga akhirnya, kota itu jatuh juga ke tangan orang Islam.


Aplikasinya, sejuah mana kita telah mengimbas ke medan sejarah islam dahulu? Mampukah kita mencontohi ketokohan mereka? Mungkinkah akan lahir semula jiwa-jiwa seperti Sultan Muhammad al-Fatih pada hari ini?


“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehinggalah kaum itu yang akan mengubahnya sendiri” (ar-ra’d:11)



Iktibar daripada sirah dan sejarah islam sebenarnya ibrah yang paling berharga untuk kita menghitung semula ketamadunan kita pada hari ini. Adakah dengan hancurnya Khalifah Islamiyah itu bermakna pemerintahan islam selamanya musnah? Selemah mana pun kita hari ini, kewajipan itu tidak akan gugur untuk menyedarkan semula ummat yang sedang asyik dilamun cinta dunia, lena didodoi kemewahan harta bahkan masih lagi mabuk dengan maksiat yang tiada lagi batasan syariat.



“Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.” (ali-Imran:104)


Sultan Muhammad al-Fateh



::Allah muliakan insan dengan Taqwa,darjat diangkat kerana Taqwa, jadi janganlah kamu muliakan aku dengan banyaknya harta, sempurna paras rupa sekalipun pandai berkata-kata kerana itu hanya membutakan hatiku untuk terus menilai erti takutkan Pencipta. Sebaliknya, pimpinlah aku ke jalan taqwa andai diriku dilambung leka::

Anonymous –   – (December 15, 2009 at 5:37 AM)  

Moga ketamadunan Islam kembali pulih dengan sembuhnya penyakit sosial ummat pada hari ini. insyaAllah.

Post a Comment

Semarak Perjuangan...

PERUBATAN Caw. Iskandariah

PERUBATAN Caw. Iskandariah
Laman Rasmi PERUBATAN Cawangan Iskandariah

Forum Perbincangan PCI

Forum Perbincangan PCI
Forum Perbincangan PERUBATAN Cawangan Iskandariah

Keluarga Penuntut Terengganu

Keluarga Penuntut Terengganu
Laman Rasmi Keluarga Penuntut-Penuntut Terengganu Mesir (KPT)

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP