Followers

Hijrah ilallah

Salam Maal Hijrah. Salam Awal Muharam. Salam Perubahan.

Ucapan-ucapan yang lazim keluar diucapkan tatkala tibanya tahun baru hijrah. Apa makna di sebalik kalimah-kalimah ini. terkadang kita hanya menganggap kalimah-kalimah ini sebagai ucapan semata-mata. Terkadang nyata ianya menjadi adat sahaja apabila 1 muharam menjelma. Itulah ragam kita apabila jauh daripada penghayatan di mana letaknya erti penghijrahan Baginda dan sahabat-sahabat r.a. 1430 tahun dahulu.




Namun, apa jua pemikiran manusia, kita perlu sedar. Kita perlu cari setiap apa yang tersirat dari apa yang baginda SAW harapkan daripada umat akhir zaman ini. baginda tidak lagi mengharapkan kita berhijrah dari Mekah ke Madinah sebagaimana baginda lakukan. Nyata dalam sabda baginda tiada lagi hijrah selepas peristiwa tersebut. Bukan juga perpindahan dari mana-mana tempat ke mana-mana tempat di bumi ini walaupun bukan dari Mekah. Tiada lagi makna hijrah yang membawa erti perpindahan.



Jadi apa pula yang dimaksudkan dengan hijrah yang boleh diaplikasikan oleh kita pada hari ini? Saya yakin dan percaya secara optimisnya tiada lagi sahabat-sahabat saya di sini yang masih kabur dengan makna hijrah ini. sekiranya ditanya kepada semua orang, saya jamin setiap jawapan yang diberikan bukan sekadar betul bahkan berpotensi besar adalah TEPAT.


Cuma yang perlu ditekankan dalam kontek hijrah hari ini ialah pada aplikasi kita. Di mana kita meletakkan sasaran hijrah itu. Sejauh mana kita boleh hijrahkan jiwa kita menjadi lebih baik, bahkan menjadi yang terbaik. Persoalan inilah yang menjadi punca ramai akan mengiling kepala. Sukarnya untuk mengukir sebuah PERUBAHAN.





Saban tahun kita di ingatkan dengan peristiwa hijrah. Tiap-tiap tahun kita dikisahkan dengan plot penceritaan, isi-isi dan persoalan yang sama tentang peristiwa bersejarah ini. namun, tahun demi tahun, kesan yang mampu dilihat seolah-olah tidak berubah. Azam yang bersungguh-sungguh dipasakkan seolah tumbang begitu sahaja ditiup angin masa. Layu tatkala gelombang leka dengan dunia melanda. Seolah-olah azam yang sering dikaitkan dengan pengorbanan nabi itu hanya sebagai propaganda kosong sempena menyemarakkan sambutan maal hijrah setiap tahun. Kesal kadang-kadang gagal menghitung keuntungan amalan dalam buku catatan 1430.



Semakin kita matang, bawalah pemikiran ini lebih ke hadapan. Tajamkan pemikiran dengan lunas-lunas perjuangan dan pengorbanan sebagaimana baginda telah contohkan. Jelas, baginda ingin melihat umat akhir zaman pandai mengqiaskan maksud ‘hijrah’ untuk membawa angin perjuangan ke arah yang lebih baik. Binalah strategi baru sebagaimana baginda memperbaharukan strategi dakwah apabila berhadapan dengan penduduk Madinah yang berbeza dengan penduduk Mekah.



Kita hari ini, kebanyakannya diuji oleh propaganda barat yang sangat halus dan licik. Kita tidak dirasa dengan serangan fizikal seperti di Palestine dan sebagainya, tetapi hakikatnya serangan itu tetap ada untuk menhancurkan jiwa-jiwa hambanya daripada terus menghadap ke qiblat dengan hati yang khusyuk dan sejahtera. Dengan itulah, hijrah kita pada hari ini bukan juga hijrah dari sudut fizikal, bahkan hijrah rohani yang masih dikotori oleh jentera-jentera yahudi dan nasrani. Tabiat terlalu dihibur dengan keseronokan dunia seolah menjadi katil dan bantal umat islam yang menambahkan lena kita dalam keasyikan dunia. Di mana perlu kita letakkan segala-gala perubahan ini?



Maka amat beruntunglah mereka yang mampu mengawal diri daripada segala pengaruh nafsu dunia ini dan berubah menjadi lebih baik daripada semalam. Islam dari dahulu lagi mengingatkan umatnya berubah. Berubahlah dangan ilmu yang Allah beri. Hitung diri di mana letaknya kita pada hari ini. sudah banyakkah kita mengikhlaskan pengorbanan untuk islam? Sejauh mana kita sanggup manjadi rantai yang akan menyambung salasilah pengobanan Nabi? HIJRAH itu akan menjadi indah sekiranya kita sendiri yang pandai menghidupkan suasananya dalam kala umat sedang terhumbang ke lembah kebinasaan. Jadi, ayuh sama-sama kita menyahut seruan hijrah ini, mengubah diri untuk mengubah ummat.



~Salam Maal Hijrah~




::Biarlah yang sukar itu diharungi, yang pahit itu dirasai, yang perit itu ditangisi asalkan langkah kita tidak sesekali berhenti::

Post a Comment

Semarak Perjuangan...

PERUBATAN Caw. Iskandariah

PERUBATAN Caw. Iskandariah
Laman Rasmi PERUBATAN Cawangan Iskandariah

Forum Perbincangan PCI

Forum Perbincangan PCI
Forum Perbincangan PERUBATAN Cawangan Iskandariah

Keluarga Penuntut Terengganu

Keluarga Penuntut Terengganu
Laman Rasmi Keluarga Penuntut-Penuntut Terengganu Mesir (KPT)

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP