Followers

Bukti Ketamadunan Islam

Keagungan tamadun islam suatu ketika dahulu sangat jelas membuktikan bahawa islam bukanlah satu agama yang mundur, tidak mudah diperlekehkan apatah lagi untuk dipermainkan. Kekuatan yang ada pada pemimpin-pemimpin islam sentiasa dikagumi rakyat bahkan dikagumi oleh musuh-musuh islam yang sentiasa dan tidak pernah leka untuk hancurkan islam.


Bermula daripada zaman Rasulullah, ketamadunan islam yang baru kini bermula setelah gelap gelita sebelum turunnya wahyu yang pertama. Zaman jahiliyah memang membuktikan segala-galanya bahawa zaman itu kehidupan umat manusia kucar-kacir, gelap zulumat seolah-olah bulan dan matahari sedikit pun tidak kelihatan, apatah lagi untuk melihat bintang. Tidak ada sedikit pun cahaya yang mampu menunjukkan jalan memperbetulkan langkah ummat.



Akhirnya, wahyu yang pertama diturunkan. Tidak semudah kita menerima ilmu pada hari ini, bahkan baginda SAW ketika itu diserang pelbagai perasaan. Baginda menggigil kesejukan walaupun peluh mengalir pada badan baginda seolah-olah dalam ketakutan. Kedatangan Jibril a.s memeluk baginda sehingga sukar untuk bernafas. Dipaksa pula baginda untuk melafazkan wahyu pertama sedangkan baginda yang ummi itu sedikit pun tidak pandai untuk membaca. “Ma ana biqarie”(aku tidak pandai membaca). Diulangnya 3 kali oleh Jibril a.s sehinggalah akhirnya baginda menuturkan dengan berat sekali. Pulanglah baginda pada malam itu dengan wahyu tersebut. Hanya gua’ hira yang menjadi saksi betapa sukarnya baginda menerima menunjukkan betapa beratnya amanah yang akan dipikul oleh baginda untuk membawa rahmat kepada sekalian ummat manusia.


Sepayah perjalanan nabi, tiada yang dapat menandingi perjuangan baginda. Dicemuh,dicaci,dihina itu menjadi perkara biasa. Itulah sebenar-benar perjuangan. Allah telah menguji para nabi dan para rasul dengan ujian yang tidak dirasa oleh golongan-golongan lain.



“Seberat-berat ujian kepada manusia ialah untuk para nabi, kemudian golongan selepas itu dan selepas itu”. Begitu jelas baginda bersabda. Bermula daripada kelahiran sehinggalah kewafatan baginda, kehidupan manusia beransur-ansur berubah terutama pada bangsa arab itu sendiri. Kejayaan yang amat besar dikecapi baginda dalam mendidik bangsa itu dengan akhlak yang sangat mulia. Tidak hairanlah sehingga sekarang baginda mendapat gelaran ‘pemimpin terbaik dunia’. Masih tiada yang mampu menandingi kepemimpinan baginda. Saya yakin, pasti tidak akan ada.



Perjuangan baginda disambung semula oleh barisan khulafa’ ar-rasyidin kemudian kerajaan islam selepas itu. Umayyah, Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah. Sejarah merakamkan bahawa bangsa arab menjadi perintis sebaik sahaja mereka keluar daripada semenanjung arab pada abad ke-7 masihi. Pada abad ke-11, tamadun islam mula melebarkan sayapnya ke Eropah barat. Penaklukan negara Sepanyol, perang salib serta hubungan yang baik dengan negara-negara timur tengah menjadi saluran penting perkembangan ini.



Perpecahan yang berlaku dalam masyarakat Sepanyol seolah membuka pintu kepada orang islam untuk menguasai tanah tersebut. Antara faktor utamanya ialah apabila seorang pemimpin negaranya bersama ketua pembesar agama kristian katolik telah menolong orang islam datang dan menawan Sepanyol. Dari situlah kekuatan islam terus dibina untuk menguasai negara Eropah yang lain. Kemajuan islam dan teknologi dibina. Orang islam ketika itu semakin cinta pada ilmu sehinggalah mereka menceburi pelbagai bidang seperti sains, kesusasteraan, kesenian dan sebagainya. Bahkan mereka sendiri mengumpul semula kitab-kitab dan membawa masuk ke Sepanyol. Ulama juga diundang untuk menjadi perintis Ilmu di sana. Begitulah usaha yang tidak putus-putus untuk memartabatkan islam suatu ketika dahulu.



...To be Continued...



"Ajarkan aku untuk membuatkn ummat ini gembira dan tersenyum, mampu mengubat luka ummat yang kini sedang parah dengan penyakit sosial,gelita dengan fitnah dunia, hanyut dengan kekayaan harta. Di mana murabbi-murabbi yang akan menjadi tabib kepada segala musibah yg sedang melanda............kalau bukan kita"

Post a Comment

Semarak Perjuangan...

PERUBATAN Caw. Iskandariah

PERUBATAN Caw. Iskandariah
Laman Rasmi PERUBATAN Cawangan Iskandariah

Forum Perbincangan PCI

Forum Perbincangan PCI
Forum Perbincangan PERUBATAN Cawangan Iskandariah

Keluarga Penuntut Terengganu

Keluarga Penuntut Terengganu
Laman Rasmi Keluarga Penuntut-Penuntut Terengganu Mesir (KPT)

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP