Followers

Saat imtihan mengajar pengorbanan

Hari ini, selesai satu lagi madah peperiksaan akhir semester 3 saya. Daripada 9 kertas, kini hanya berbaki 3. Lagi tinggal suku perjalanan untuk tiba ke garisan penamat fatrah peperikasaan kali ini. Semester 3 bukanlah seperti yang dilalui pada semester-semester lepas. Kali ini lebih tough, lebih mencabar. Walaubagaimanapun, itulah hakikat yang mesti saya tempuhi.

3 hari lagi, subjek pathologi menanti giliran. Subjek yang berkisar tentang penyakit-penyakit ini perlu dihadamkan semuanya dalam masa yang terdekat. Silibus yang agak banyak pada sem ini memang tidak dapat dinafikan,mungkin sempat untuk dihabiskan dalam tempoh 3 hari ini dan tidak mustahil juga tidak sempat sekiranya diri dimanjakan dengan perasaan malas. Nauzubillah. Semoga Allah memberi semangat dan menjauhkan diri daripada sifat malas serta sifat-sifat mazmumah yang lain.

Begitulah hakikat seorang pelajar perubatan, masa begitu berharga, pada bila-bila masa saja, setiap saat itu ada nilainya. Namun saya tidak menafikan hakikat masa bagi pelajar-pelajar yang mengambil jurusan-jurusan lain, semuanya ada kesempitan dan kelapangannya. Cuma apa yang berbeza adalah dari segi kepenggunaan masa itu sendiri. Pengurusan masa yang cemerlang antara bahan motivasi penting bagi seorang pelajar perubatan apatah lagi bagi pelajar Fakulti saya sendiri yang sangat berbeza sistemnya jika dibandingkan dengan Fakulti-Fakulti Perubatan universiti lain di bumi Mesir ini. Subjek yang 2 kali ganda lebih banyak begitu melimitkan masa yang ada.


Hari ini memang terkesan dengan penat dan mengantuk hasil daripada 2 minggu dijamu dengan peperiksaan. 2minggu ini jugalah tidak dapat melelapkan mata dengan lena. Namun saya terima sebagai laluan saya untuk menempuh peperiksaan. Kecemerlangan memerlukan pengorbanan masa dan begitu jugalah bagaimana masa itu dimanfaatkan untuk urusan-urusan lain. Bukan sekadar dengan buku semata-mata bahkan orang yang cemerlang sangat bijak membahagikan masa untuk meletakkan ruangan tawakkal kepada Allah sebagai tempat berserah. Selagi mana ruangan belajar tidak mengganggu waktu-waktu ibadah, teruskan tetapi jika berlaku sebaliknya, berwaspadalah dibimbangi hilang berkat ilmu dalam diri kita. Inilah pesan saya untuk diri sendiri.

Sahabat Nabi yang bernama Abu Zar pernah bertanya kepada nabi berkaitan dengan isi-isi yang terdapat di dalam suhuf nabi Ibrahim. Baginda menjawab:

"(Antara isinya ialah) Bagi individu berakal dan waras pemikirannya, hendaklah dia membahagikan masa kepada beberapa waktu:
  1. Saat untuk bermunajat kepada Allah.
  2. Saat untuk muhasabah diri.
  3. Saat untuk bertafakur tentang penciptaan Allah.
  4. Saat untuk mencari keperluan makan minum.
Seseorang yang berakal hendaklah jangan memberikan tumpuan melainkan kepada 3 perkara ini:
  1. Bekalan untuk akhirat
  2. bekalan untuk kehidupan di dunia
  3. bersuka-suka dalam perkara yang tidak diharamkan.
Seseorang yang berakal hendaklah peka dengan suasana zamannya, berhati-hati dalam tindakannya serta menjaga lidahnya. Mereka yang mengutamakan amalan daripada percakapan tidak akan berkata-kata melainkan dia dalam perkara yang perlu."

Hadis ini diceritakan oleh Imam Ibnu Hibban dan al-Hakim dengan sanad yang soheh.

Indahnya islam, segala sesuatu sengat dititikberatkan. Soal masa, kita sangat beruntung kerana masih lagi diberi nikmat keamanan dan ketenangan. Masih mampu meluangkan masa untuk apa sahaja aktiviti yang kita ingin lakukan. Menuntut ilmu dengan tenang, beribadat tanpa halangan dan banyak lagi manfaat yang kita dapat amalkan. Semoga nikmat kelapangan masa ini berpanjangan untuk kita manfaatkan kepada kebaikan dan sama-samalah kita berlindung kepada Allah daripada fitnah masa yang menghumbangkan kita ke dalam lembah-lembah maksiat.


24 jam. Tiada tambahan.

Manusia yang hidup dimuka bumi ini semuanya dikurniakan kadar waktu yang sama dalam sehari. Semuanya 24 jam @ 1440 minit @ 86400 saat. Allah Maha adil, tidak melebihkan sesaat pun kepada orang-orang tertentu bahkan tidak pula mengurangkan walau sesaat kepada sesiapa sahaja. Semuanya sama. Apa yang beza bagaimana Allah memberi keberkatan waktu kepada hamba-hamba yang dikehendakiNya.


Sesungguhnya apa yang membezakan panjang pendek waktu ialah pada berkatnya. Kita akan merasa hilang nikmat kelapangan apabila hilangnya keberkatan pada waktu yang kita ada. Begitulah kesannya sehingga kita sendiri tidak sedar, kita tidak sempat untuk mengisi waktu yang kita ada dengan perkara-perkara kebaikan sehingga Allah menarik keberkatannya. Kenapa ada orang mampu menghabiskan sebiji buku dalam masa satu jam tetapi satu jam tetap tidak cukup untuk kita turut menghabiskan buku yang sama.

Sama-sama kita fikirkan supaya waktu-waktu yang kita ada tidak sesekali diisi dengan perkara-perkara yang sia-sia.

Imam Tirmizi dan Ibnu Majah menceritakan sabda nabi yang bermaksud "Antara tanda kebaikan islam seseorang ialah dia meninggalkan perkara yang tidak bermanfaat baginya"


::Luangkanlah masa untuk perkara-perkara kebaikan sebelum ianya diisi dengan keburukan::

anwar azhari  – (February 18, 2010 at 4:35 PM)  

pengorbanan dan kesabaran..

pergh.. lama gak exam kite nih.. bile la nk abis.. sigh..

Muhammad Anas bin Kamarudin  – (February 18, 2010 at 8:48 PM)  

LAPANG sebelum SEMPIT...

*blog lama dah x pkai eh?

Ibnu Salleh  – (February 18, 2010 at 9:55 PM)  

Anas. ni blog lama, cume tukar link je..

Khairi Malik  – (March 1, 2010 at 6:47 PM)  

dan lepas ni Faez mungkin tukar link lagi.
Sekian, trima kasih!

Ibnu Salleh  – (March 1, 2010 at 7:47 PM)  

tidak mustahil sekiranya ia ingin berulang lagi.. ha

Post a Comment

Semarak Perjuangan...

PERUBATAN Caw. Iskandariah

PERUBATAN Caw. Iskandariah
Laman Rasmi PERUBATAN Cawangan Iskandariah

Forum Perbincangan PCI

Forum Perbincangan PCI
Forum Perbincangan PERUBATAN Cawangan Iskandariah

Keluarga Penuntut Terengganu

Keluarga Penuntut Terengganu
Laman Rasmi Keluarga Penuntut-Penuntut Terengganu Mesir (KPT)

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP